Szanowni Państwo!
Przypominamy, że Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Starym Polu realizuje projekt "Wspieraj Seniora". Jeśli znacie kogoś kto potrzebuje pomocy - prosimy o zapoznanie się z założeniami programu.
Program "Wspieraj Seniora" - pytania i odpowiedzi
Seniorze! Zostań w domu. Nie lekceważ zagrożenia. Twoje zdrowie jest najważniejsze! Skorzystaj z infolinii 22 505 11 11. To infolinia, która przekieruje Twoje potrzeby do najbliższego Ośrodka Pomocy Społecznej w Twojej okolicy. Ośrodek Pomocy Społecznej będzie z Tobą w kontakcie i ustali, kto i jakiej formie będzie mógł Ci pomóc.
- Na czym polega program?
Program zakłada dostarczenie niezbędnych produktów do Twojego domu. Mogą to być dostarczone artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej. Zakres usług na rzecz osoby starszej jest ograniczony tzw. dystansem sanitarnym (np. nie możesz poprosić o usługę sprzątnięcia mieszkania). - Jak długo realizowany jest program?
Program jest realizowany od 20 października do 31 grudnia 2020 r. - Kto realizuje program w Twojej gminie?
Za realizację programu odpowiada lokalny Ośrodek Pomocy Społecznej w Twojej gminie. - Kto może skorzystać z programu?
Program przeznaczony jest dla osób powyżej 70 roku życia, które w czasie pandemii zdecydowały się na pozostanie w domu dla własnego bezpieczeństwa. W szczególnych przypadkach pomoc może być udzielona osobie poniżej 70 roku życia. Szczególne sytuacje oznaczają brak możliwości zapewnienia niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby. Ocena takiego stanu sytuacji i decyzja o udzieleniu wsparcia należy do realizatora programu, czyli od decyzji Ośrodka Pomocy Społecznej. Z programu nie mogą korzystać osoby, które już otrzymują wsparcie w ramach usług opiekuńczych, czy specjalistycznych usług opiekuńczych. Udzielenie pomocy w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego. - Czy płacę za zakupy i usługi?
Koszty zakupów pokrywa senior. Senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów. Zasady i sposób rozliczania ustala indywidualnie Ośrodek Pomocy Społecznej, podczas pierwszego kontaktu z Tobą. - W jaki sposób zgłosić swoje potrzeby?
- KROK 1.
Zadzwoń na infolinię 22 505 11 11. Zgłoś podczas rozmowy, że zdecydowałeś się zostać w domu. Zapisz datę i godzinę kiedy dzwoniłeś. Infolinia działa od poniedziałku do niedzieli w godzinach 8:00-21:00. Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje Twoją prośbę o pomoc do Ośrodka Pomocy Społecznej w danej gminie przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej - KROK 2.
Pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej kontaktuje się z Tobą telefonicznie. W celu weryfikacji podaje datę i godzinę kiedy dzwoniłeś na infolinię. Następnie zweryfikuje zgłoszenie i ustali w jaki sposób można Ci pomóc. Poda imię i nazwisko osoby, która do Ciebie przyjdzie oraz datę. Podczas rozmowy telefonicznej, pamiętaj o zapisaniu numeru do Ośrodka Pomocy Społecznej oraz danych osoby, która do Ciebie przyjdzie. W razie wątpliwości, zadzwoń do Twojego Ośrodka Pomocy Społecznej. - KROK 3.
Przychodzi do Ciebie osoba, którą OPS wyznaczył do pomocy. W celu weryfikacji poda imię i nazwisko. W przypadku pomocy w formie zrobienia zakupów senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów. Zasady i sposób rozliczania ustala indywidualnie Ośrodek Pomocy Społecznej podczas pierwszego kontaktu z Tobą. Pamiętaj o zachowaniu zasad bezpieczeństwa: noś maseczkę, zachowuj dystans, w miarę możliwości używaj rękawiczek jednorazowych. - KROK 4.
Odbierasz zakupy od osoby, która Ci pomaga z zachowaniem zasad bezpieczeństwa: noś maseczkę, zachowuj dystans, w miarę możliwości używaj rękawiczek jednorazowych. Pamiętaj! Płacisz tylko za rzeczywisty koszt zakupów. Pozostałe usługi są nieodpłatne! - Kto do mnie przyjdzie, by pomóc?
Lokalne Ośrodki Pomocy Społecznej realizują program na terenie gminy. Zakupy czy usługi mogą być realizowane poprzez pracowników OPS (pracowników socjalnych, asystentów rodziny, pracowników administracyjnych i innych). Gmina może również podjąć decyzję o zatrudnieniu nowych pracowników, zleceniu realizacji tego zadania organizacjom pozarządowym, zakupie usługi od sektora prywatnego, współpracy z wolontariuszami, harcerzami, żołnierzami WOT, członkami Ochotniczych Straży Pożarnych. - Czy usługa w ramach programu jest jednorazowa czy może być realizowana wielokrotnie?
Usługa może być świadczona raz w tygodniu, bądź kilka razy w czasie trwania programu, ale jest to uzależnione od organizacji działań przez Ośrodek Pomocy Społecznej i potrzeb osoby starszej w wieku 70 lat i więcej. - Czy mogę zgłosić się bezpośrednio do Ośrodka Pomocy Społecznej, żeby poprosić o usługi w ramach programu?
Tak, jeśli senior jest w wieku 70+ i wymaga wsparcia, taka pomoc może zostać zrealizowana w ramach programu. Rekomendowany jest jednak w pierwszej kolejności kontakt za pomocą infolinii 22 505 11 11.